17 April 2011

Asal Usul Cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah


circa awal 70an. satu penempatan baru telah di buka lebihkurang 4km dari kampong aku. dahulunya kawasan itu penuh dengan lombong tinggal dan ketika itu telah ditebusguna dijadikan kawasan penempatan baru untuk menampung sebahagian besar dari penduduk melayu yang semakin meningkat di kawasan selatan ipoh ini. (melayu di sini aku satukan antara bugis jawa boyan mendeling dsbnya).

untuk sampai ke kawasan kampong baru ini kita harus melepasi semak samun lombong tinggal dan 4 jenis tanah perkuburan. mula-mula tanah perkuburan Islam selepas itu jirat Cina di ikuti dengan kubur hindu dan akhir sekali kami panggil kubur tiada bertanda kerana di situlah tempat perkebumian mayat-mayat yang tiada di claim atau waris di hospital atau rumah kebajikan. ada yang menceritakan kubur ini tidak di gali dalam menyebabkan anjing2 mengorek dan melarikan kepala lutut atau tulang kaki mayat yang ditanam cetek itu. itu di tahun 70an. mereka tidak peka seperti kita rakyat bertamadun tinggi sekarang.


amat payah bagi mereka yang tinggal di sini jika tidak mempunyai kenderaan. tiada bas atau teksi yang mahu masuk ke ke kampong ini. bayangkan kesusahan mereka ingin pulang ke rumah di waktu malam. nama kampong ini ada disebut di dalam film hantu kak limah tetapi hanya pada background dailognya sahaja ketika Usin mencari Che Nin di belakang warung Pak Jabit.

kisah hantu kak limah bercambah dari kampong ini. nama makcik ini bukan kak limah. namanya sangat indah tetapi tidak perlulah kita mengetahui nama sebenar itu. makcik ini tinggal di hujung kampong bersama suaminya yg sangat pendiam sehinggakan di hari kematiannya suaminya hanya duduk diam tiada memberi apa2 reaksi. orang kampong beramai-ramai menyempurnakan perkebumian makcik ini.

selang beberapa malam setelah jenazah beliau selamat di kebumikan, beberapa orang kampong mula telah terserempak dengan jenazah makcik ini dengan rambut mengerbang berjalan mencari jalan balik ke rumah. tangannya mengapai-ngapai memanggil nama suaminya. seram citer ni. aku yg tengah menulis ni pun sekalisekala melihat ke belakang aku takut ada yang mencongok duduk kat tingkap melihat lak hish seriau dah nih! kerh kerh kerh!

orang kampong mula bercerita. mereka semakin takut kerana setiap malam pasti ada yang terserempak dengan hantu ini. mereka berbincang dan keputusan di buat untuk memanggil bomoh supaya mententeramkan keadaan. berbagai bomoh dipanggil namun hantu makcik itu tidak dapat di halau malah semakin dirasai kehadirannya berdiri di tingkap-tingkap rumah penduduk kampong memanggil nama suaminya!

seorang kiyai di panggil dan beliau mengajak mereka supaya pergi ke rumah arwah untuk berjumpa dengan suaminya itu untuk memaafkan segala kesalahan yang arwah telah lakukan jika ada. ketua kampong bersama anakbuah berramai-ramai pergi ke rumah itu dan berjumpa dgn suaminya dan menceritakan keadaan yang telah menimpa arwah isterinya itu dan memohon beliau supaya memaafkannya.

setelah di beritahu oleh kiyai itu barulah mereka faham bahawa arwah telah menggunakan ilmu hitam untuk menundukkan suaminya sehingga bingung dan rohnya kembali untuk memohon maaf. namun tiada kemaafan yang boleh diperolehi kerana suaminya sudah hilang akal tiada faham dengan keadaan di sekelilingnya. azablah roh itu tiada diterima bumi kut.

aku masih kecil lagi ketika insiden itu berlaku dan tiadalah aku tahu dan ingin tahu ketika itu akan kesudahannya. mungkin aku terlalu takut.

 Oleh: Mamat Khalid (http://tempurungpecah.blogspot.com)


3 ulasan:

Wafiy Suzly berkata...

erk,betul ade cerita ni?

aku_NAPiE berkata...

betul la....mamat khalid yg citer....

HAFIZAL berkata...

oh..mcm tu ker ceritanya...patut lah

Komik Keluang Man Kembali